ID WSR/WSTH
100 pytań na egzamin licencjacki
(Pytania te obowiązują wyłącznie studentów, którzy podjęli studia równoległe na WWSH. Studenci tacy zdają egzamin licencjacki ustny w WSTH na podstawie niniejszych pytań, natomiast zdobywają licencjat w WWSH na podstawie obrony pracy licencjackiej. Studenci, którzy studiują wyłącznie w WSTH bronią tylko napisaną pracę, a te pytania ich nie dotyczą.)
Profesja dziennikarska
1. Typologia zawodów dziennikarskich.
2. Hierarchia zawodowa w dziennikarstwie.
3. Dziennikarstwo jako powołanie? Predyspozycje do bycia profesjonalistą w zawodzie dziennikarza.
4. Dziennikarz - artysta, czy rzemieślnik? Uzasadnij odpowiedź.
5. Stare media kontra nowe media - w których lepiej odnajduje się współczesny dziennikarz?
6. Niezależność dziennikarza - na czym miałaby polegać?
7. Dziennikarz za granicą, czyli jak wygląda praca korespondenta?
8. Broadcast journalism. Wyjaśnij pojęcie, omów istotę i rodzaje.
9. Redakcja prasowa - zasady organizacji i zadania poszczególnych członków zespołu.
10. Organizacje branżowe dziennikarzy w Polsce.
Prawo mediów
1. Wolność prasy w Konstytucji RP.
2. Prawne ograniczenia wolności prasy.
3. Prawa dziennikarzy w świetle ustawy Prawo prasowe z dn. 26.01.1984 r.
4. Obowiązki dziennikarzy w świetle ustawy Prawo prasowe z dn. 26.01.1984 r.
5. Znaczenie ustawy o dostępie do informacji publicznej z dn. 06.09.2001 r. dla mediów i dziennikarzy.
System medialny
1. Podstawy prawne funkcjonowania polskiego sytemu medialnego.
2. Elementy liberalnej doktryny medialnej w polskim systemie medialnym.
3. Media publiczne w polskim systemie medialnym.
4. Komercyjne stacje radiowe i telewizyjne w polskim systemie medialnym.
5. Wpływ nowych mediów na prasę, radio i telewizję w aspekcie dziennikarskim. Zjawisko konwergencji mediów w aspekcie technologicznym i zawartości.
6. KRRiTV - czym jest i czym się zajmuje? Rola w polskim systemie medialnym.
7. ZKDP - czym jest i czym się zajmuje? Rola w polskim systemie medialnym.
8. Agencje prasowe w Polsce i na świecie. Typy i specjalizacje.
9. Polska Agencja Prasowa - historia i charakterystyka.
10. Agencja Informacyjna Reutera - charakterystyka.
Gatunki dziennikarskie
1. Małe gatunki informacyjne - wymień i krótko omów.
2. Gatunki publicystyczne - wymień i krótko omów.
3. Z jakich elementów powinien być zbudowany artykuł prasowy? Jakie są najważniejsze zasady pisania artykułów prasowych?
4. Felieton jako gatunek dziennikarski. Współcześni mistrzowie felietonistyki.
5. Czym się charakteryzuje wywiad jako gatunek dziennikarski? Etapy pracy nad wywiadem.
6. Reportaż jako gatunek dziennikarski. Przeanalizuj dowolny reportaż autorstwa znanego reportażysty.
7. Dziennikarstwo prasowe, jego rozwój, współczesność i przyszłość.
8. Telewizyjny talk-show i nowe gatunki dziennikarskie.
9. Cechy charakterystyczne dziennikarstwa internetowego.
10. Dziennikarstwo obywatelskie i dziennikarstwo lokalne.
Dziennikarskie źródła informacji
1. Zasoby informacji w kraju i na świecie. Źródła informacji dla dziennikarza.
2. Rzecznicy prasowi i eksperci jako formalne źródło informacji.
3. Dokumenty jako źródło informacji. Wiarygodność dokumentów jako źródła informacji dla dziennikarza.
4. Sposoby dotarcia do informacji, czyli research. Fazy zbierania informacji.
5. Dziennikarstwo śledcze.
Kultura języka
1. Sprawność językowa i sposoby jej osiągania.
2. Norma a uzus językowy.
3. Mowa versus pismo. Język mówiony a słowo pisane w dziennikarstwie.
4. Podział stylistycznych środków językowych. Najważniejsze środki stylistyczne. Artystyczne środki językowe.
5. Rodzaje błędów językowych. Najczęściej popełniane błędy językowe.
6. Język sprawozdawców i komentatorów sportowych. Znani współcześni komentatorzy sportowi.
7. Edycja tekstów. Najważniejsze zasady korekty tekstów dziennikarskich.
8. Erystyka - istota i najważniejsze zasady.
9. Tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
10. Rola mediów w propagowaniu kultury języka i poprawnej polszczyzny.
Etyka dziennikarska
1. Etyka ogólna a etyka zawodowa dziennikarza.
2. Prawo prasowe a etyka dziennikarska.
3. Wizerunek współczesnego dziennikarza w świetle Kodeksu Etyki Dziennikarskiej.
4. Podstawowe zasady etyki dziennikarskiej w świetle Karty Etyki Mediów z 1995 r.
5. Etyka dziennikarska w nauczaniu Jana Pawła II.
6. Etyka dziennikarska umiera? Wymień i krótko omów przykłady łamania zasad etyki dziennikarskiej we polskich mediach.
7. Czy dziennikarz może mieć własne poglądy polityczne? Czy powinien je ujawniać? Czy może je propagować?
8. Etyczne dylematy tabloidyzacji w praktyce dziennikarskiej (na podstawie wybranych przykładów).
9. Manipulacja dziennikarska a rozwój technologii medialnych.
10. Rada Etyki Mediów - czym jest i czym się zajmuje?
Środowisko dziennikarskie w Polsce
1. Wymień trzech znanych współczesnych polskich dziennikarzy i omów krótko, jaki rodzaj dziennikarstwa uprawiają.
2. Wymień najpopularniejsze nagrody dziennikarskie przyznawane w Polsce. Czym się różnią?
3. Czym jest konkurs Grand Press? Kto i za jakie osiągnięcia otrzymał tytuł dziennikarza roku 2012 w ogólnopolskim konkursie Grand Press?
4. Kto otrzymuje tytuł Hiena Roku? Czy ta „nagroda” ma sens? Wymień przynajmniej trzech laureatów tej nagrody i wskaż własną nominację.
5. Dziennikarze - celebryci. Udział w popularnych programach rozrywkowych przynosi sławę i zyski. Czy w zamian zabija wiarygodność? Podaj przykłady.
Opinia publiczna
1. Pojęcie i koncepcje opinii publicznej.
2. Czynniki kształtujące opinię publiczną. Wpływ dziennikarstwa na kształtowanie opinii publicznej.
3. Na czym polegają badania opinii publicznej, badania socjologiczne i marketingowe?
4. Sposoby i techniki przeprowadzania badań opinii publicznej.
5. Od czego zależy trafność pomiaru opinii publicznej i jakie są w tym względzie zagrożenia?
6. Ocena wyników badań opinii publicznej z perspektywy dziennikarza.
7. Media opiniotwórcze w Polsce. Omów aktualną sytuację na rynku.
8. Tygodniki opinii w Polsce. Omów aktualną sytuację na rynku.
9. Propaganda a opinia publiczna.
10. Sposoby kształtowania wizerunku osób publicznych.
Public Relations
1. PR a dziennikarstwo.
2. Czy dobry dziennikarz będzie dobrym PR-owcem? Czy dobry PR-owiec będzie dobrym dziennikarzem? Uzasadnij odpowiedzi.
3. Przedstaw wybrany teoretyczny model PR.
4. Scharakteryzuj PR w kontekście innych instrumentów promocyjnych (promotion mix).
5. Wyjaśnij jaki wpływ może mieć PR na kształtowanie się społeczeństwa obywatelskiego i demokratycznego.
6. Czym jest lobbing? Lobbing a dziennikarstwo.
7. Przedstaw pożądane cechy osobowościowe PR-owca. Predyspozycje do bycia profesjonalistą w zawodzie PR-owca.
8. Przedstaw instrumenty i techniki wewnętrznych działań PR. Które z nich mają najsilniejszy związek z dziennikarstwem?
9. Przedstaw instrumenty i techniki zewnętrznych działań PR. Które z nich mają najsilniejszy związek z dziennikarstwem?
10. Kodeks rzecznika prasowego, czyli co należy robić, aby być dobrym rzecznikiem prasowym? Metody pracy rzecznika prasowego.
11. Cele i zasady organizacji konferencji prasowej.
12. Informacja prasowa. Istota, przeznaczenie, zasady redagowania.
13. Propaganda a PR.
14. Cechy dobrego wystąpienia publicznego.
15. Najważniejsze zasady etyki PR.
Reklama
1. Reklama a dziennikarstwo.
2. Reklama a promocja. Reklama a marketing.
3. Metody i techniki służące promowaniu działalności firmy, organizacji.
4. Scharakteryzuj reklamę w kontekście innych instrumentów promocyjnych (promotion mix).
5. Rola reklamy w komunikowaniu społecznym. Opiniotwórcza rola reklamy.
6. Środki i formy komunikowania w reklamie.
7. Specyfika reklamy w mediach (reklama prasowa, telewizyjna, radiowa, internetowa, zewnętrzna).
8. Komunikacja werbalna i niewerbalna w reklamie.
9. Propaganda a reklama.
10. Najważniejsze zasady etyki reklamy.
100 pytań na egzamin licencjacki
Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski
- s_wojtkowski
- Wyrocznia WSR
- Posty: 12418
- Rejestracja: 14 sty (śr) 2004, 01:00:00