badanie rynku??? plisss.....

Ogłoszenia, prośby o pomoc itp.

Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski

ODPOWIEDZ
PioGrzyw
Nowy(a)
Posty: 33
Rejestracja: 26 paź (śr) 2005, 02:00:00

badanie rynku??? plisss.....

Post autor: PioGrzyw » 11 gru (ndz) 2005, 20:23:56

mam prośbe :D \
czy ktoś wie jak zrobic badanie rynku? jak sie zabrać? i skąd mam wziąśc te informacje? mam to zrobic dla niedużej firmy budowlanej. jesli ktoś moze coś doradzic to bardzo bym prosił. :oops:

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

badania rynku

Post autor: andy » 12 gru (pn) 2005, 20:30:18

Badania rynku to jedno z najistotniejszych narzędzi marketingu i biznesu.
Warto zatem, abyś, na ile teraz jesteś w stanie, zgłębił materię.
Raczej nie mogę Ci teraz pomóc, bowiem nie podałeś całej listy istotnych informacji. Wymienię zaledwie kilka, dla przykładu.

Co jest przedmiotem badań, tj. czego firma budowlana chce się dowiedzieć? Musisz zacząć od tego, czyli od precyzyjnego sformułowania celów badań. Decyzji o tym, czy badania mają być ilościowe, czy jakościowe. Ogólnopolskie / regionalne. Ankietowe, telefoniczne, internetowe itp.

Czy mają posłużyć np. w zdobyciu wiedzy o wizerunku firmy, jakości produktów, konkurencji. Pomóc we wprowadzeniu nowego produktu na rynek, a może modyfikacji jakiejś usługi. Być może firma zamierza wejść na nowe rynki.
Badania są jej potrzebne, aby skutecznie zaplanować kampanię reklamową.

Szczegółowo i precyzyjnie rozpoznać swoich dotychczasowych i potencjalnych klientów: *aspekt demograficzny: /wiek, płeć, wielkość
gospodarstwa domowego, wielkość miasta itp.
* dane psychograficzne (osobowość, styl życia)

Pracownicy coraz gorzej pracują, ma zamiar zidentyfikować problem.

Może ma to być przydatny zasób wiedzy, bowiem firma zamierza przygotować biznes plan?

Firma prowadzi jakieś akcje promocyjne, ale te jednak nie przynoszą żadnych efektów, zatem chce dowiedzieć się w czym tkwi problem?

Jaką metodologia badań będzie najbardziej efektywna i skuteczna biorac pod uwagę oczekiwania firmy. Czy zamierza zrealizować je sama, czy we współpracy z wyspecjalizowaną agencją? Czy ma kompetentnych analityków rynku, sprawnych ankieterów. Itd. Itp. :mrgreen:


To zaledwie wierzchołek góry marketingowej.
PioGrzy, badania rynku są niewiarygodnie obszernym tematem. Daj najpierw znać dlaczego / po co firma budowlana ma zamiar przeprowadzić badania rynku, czego oczekuje po ich opracowaniu, raporcie i interpretacji, do czego zamierza je wykorzystać.

PioGrzyw
Nowy(a)
Posty: 33
Rejestracja: 26 paź (śr) 2005, 02:00:00

Post autor: PioGrzyw » 12 gru (pn) 2005, 21:50:05

bardzo dziekuje za pommoc, bardzo wyczerpujaca ale nie dokońca kapuje hehe.wiecjesli mozna toprobsiłbym o troche bardziej szczególowe naświetlenie mojego przypadku

no więc takie zadanie mam na "reklame TV" ze jakąs kampanie mamy przeprowadzic. jedni dostali przedmioty jakies. aja mam firme budowlaną :D. to ma być akcja promocyjna, reklamowa nieduzej firmy, zajmującej sie komlepsowa usługa budowlaną.funkcjonuje raczej w regionie, ale realizuje także projekty w całym kraju.
wiec głownym celem jest poszerzenie świadomości (czy jakos tak), oraz pozyskanie nowych klientów.
\i chcialbym wiedziec co musze zbadac? byłych klientów? zwykłych ludzi? a jeśli klientami dotychczasowymi były duze firmy ( pizza hut, preem)?
jesli badam konkurencje to co mam uwzglednic?, czym sie rózni? i to wogole sie pisze w punktach czy jakimś opowiadaniu :/? czy istnieje jakis standardowy wzór lub przykład? i czy mam to pisac pod kontem reszty kampani?
yyyy
z góry dziekuje za pomoc :D jesli macie troche ziemi to odrobie w polu bo sie troche znam hehe ;)

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

market research

Post autor: andy » 13 gru (wt) 2005, 09:54:32

PioGrzyw pisze:yyyy
z góry dziekuje za pomoc :D jesli macie troche ziemi to odrobie w polu bo sie troche znam hehe ;)
Zamiast odrabiać w polu ;-) może jednak nie trać czasu i zasięgnij informacji z

a) zasobów naszej witryny WSR (tam są np. linki do Encyklopedii);
b) zajrzyj na strony TNS OBOP, CBOS, Pentor itp.
c) warto zainwestować w jakiś podręcznik / księgę, jakich pełno w księgarniach.

PioGrzyw, jeśli na razie jest Ci to zupełnie obcy temat, badania rynku, to obawiam się, że za pomocą forum nie da się chyba wyjaśnić Ci wszystkich niezbędnych aspektów dot. market research. Tym bardziej, że odpisałem Ci posługując się bardzo prostym językiem. Jeśli tego nie rozumiesz (książki do marketingu są najeżone specjalistycznym żargonem) to ciągle nie mogę Ci pomoc, tak, jak byś sobie tego życzył.


Ale "nie trać nadzieje, jakoćkolwiek się dzieje" (Jan z Czarnolasu :-D)
Zbierania wiedzy za pomocą rozmaitych narzędzi marketingowych niczym w pewnym sensie nie różni się od robienia zakupów np. w markecie.

Kiedy zamierzasz to zrobić jak przebiegają Twoje / nasze procesy myślowe, że tak to ujmę?

Może to wyglądać np. w taki oto sposób.

1. Celem Twojej eskapady jest zakup jakiejś partii dóbr konsumpcyjnych.
2. Czym kierujesz się w wyborze owych dóbr? Np. sprawdzeniem w którym markecie wyjdzie Ci najtaniej. Albo drogo, ale za to otrzymasz solidny towar. Czyli wczytujesz się np. w wciskane nam do skrzynek pocztowych, wieszane na klamkach oferty wielkich sieci handlowych.
3. Znając cel i mając kilka wersji hipermarketowej "makulatury" dokonujesz porównania konkurencji. Być może także sasięgasz opinii znajomych, rodziny itp.
4. Twoja lista zakupów może być wypadkową Twoich potrzeb (needs), zachcianek (wants) oraz budzetu, jakim dysponujesz.
5. W trakcie wyboru towaru mimo, iż wiesz mniej więcej co trzymasz w rękach czytasz np. skład ....chemiczny zdrowej żywności :-D porównujesz rozmaite marki jogurtów, piwa, chleba, serów itp.
6. Jeśli masz kłopot z decyzją prosisz o pomoc bujających się po markecie sprzedawców; kiedy wdajesz się z nimi w rozmowy zadajesz pytania, słuchasz odpowiedzi, znów zadajesz pytanie itd. Jeśli pytasz o radę w przypadku smalcu, osełek masła, wiejskiego chleba raczej bardziej zaufasz opinii babci; kiedy masz zamiar dobrać krawat do garnituru będziesz szukał jakiejś miłej / ładnej ;-) młodej dziewczyny z sklepowego personelu.


Nie twierdzę, że moja przepiękna, poetycka analogia ;-) pomoże Ci w rozwiązaniu Twojego problemu. Moją intencję można zawrzeć także w jednym zdaniu: każdego dnia zbieramy kupę informacji, rozmawiamy, słuchamy, pytamy, upewniamy się, czy dobrze nawzajem rozumiemy komunikaty.

Badania rynku to także rodzaj "rozmowy z rynkiem".

Daj znać, czy problem nieco bardziej Ci się rozjaśnił, czy ciągle jesteś w "lesie"? :-D Będę starał się dalej Ci pomóc.

Ale zrób proszę najpierw cokolwiek sam. OK? Z góry dziękuję :mrgreen:

PioGrzyw
Nowy(a)
Posty: 33
Rejestracja: 26 paź (śr) 2005, 02:00:00

Post autor: PioGrzyw » 13 gru (wt) 2005, 14:22:11

Ok rozumiem o co biega już.
\teraz chodzi mi o samą forme pracy :D czyli jak to ma wygladac na papierze. opinie "ludzi" mam umieścic w jakiejś tabelce? czy opisowo wszystko zrobic? w punktach? nie moge znaleśc zadnego przykładu, tylko sa wzory i co trza zamieściś. :/ jakies chore to jest

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

kwestionariusz i raport z badań rynku

Post autor: andy » 13 gru (wt) 2005, 14:58:03

Najpierw musisz zredagować kwestionariusz. Przetestować go. Sprawdzić, czy jest logicznie zbudowany, czy pytania są zrozumiałe itp.

Potem ustalić wielkość próby, tak by badania były reprezentawywne.

(...)

Raport z badań to ostatnia faza projektu. A jak ma wyglądać? Zajęcia, jeśli dobrze wywnioskowałem z Twojego posta, prowadzi Artur (napisałeś, że to zadanie na reklamę TV). I to Artur ustala program, standardy prac itp. na swoich zajęciach.

Pracujemy, Artur, Sławek, ja i wielu innych na podstawie autorskich programów zajęć.

Zapytaj zatem Artura o formę pracy

pozdrawiam

am

ODPOWIEDZ